”Tämä on kuule
sellaanen kipu, että tähän ei yks purana auta.”
Äiti on tomera maalaisrouva, joka pitää suunsa supussa
omista asioistaan ja tietää rajansa ja toistenkin rajat, liiankin hyvin. Hän
kohtelee aikuista tyttöään ärsyttävän holhoavasti ja antaa äitimäisesti neuvoja
milloin pukeutumisesta, milloin miehistä - äidin mielestä sopivan sulhonkin
tyttö oli jättänyt.
”Ei saa olla liian
kranttu, jää pian luu kätehen.”
Jostain syystä tytär sietää holhousta hyvin, vaikka on jo
omillaan asuva, töissä käyvä nuori nainen. Ehkä hän aavistaa äidin
haavoittuvuuden, vaikkei sitä vielä matkan alussa ehkä osaa sanoiksi pukea. Ainakin
hän ymmärtää äitinsä kaikessa kaikkitietävyydessäänkin tarvitsevan apua ja
tulee ajatelleeksi myös sitä, milloin vanhemman rooli vaihtuu lapselle. Isäänsä
tyttö yrittää olla miettimättä, isä on lähdöllään tehnyt itsensä perheelle
kuolleeksi. Mutta ei tietysti unohduksissa.Tytön tapa takertua äitiinsä, mukailla tämän toiveita, itsensä kustannuksella, on ärsyttävää. Onneksi hän osoitti jossain kohtaa myös merkkejä omasta tahdosta ja päätöksentekokyvystä. Silti hän jäi nimettömäksi, vain tyttäreksi (äidin muistoissa likaksi, tenavaksi, lapseksi) ilman omaa persoonaa, kun taas hänen vanhemmalla siskollaan Ellillä on jo oma elämä, nimikin mainittiin monta kertaa.
Tarinan edetessä vanhoja tapahtumia tuodaan päivänvaloon
muistojen ja muistikirjojen avulla, isänkin lähtö saa selityksensä.
Purjehtiminen nousee yhtäkkiä isoon rooliin kirjan loppupuolella, mikä tuntui
hieman yllättävältä ja muusta tekstistä poikkeavalta - lukija olisi päässyt
tunnelmaan vähemmilläkin alan termeillä, vaikka ne kuulemma ovat täyttä
asiaa ja asiantuntijoiden tarkistamia.
Kirja etenee sujuvasti, salaisuuksia sopivissa erissä paljastaen,
lukijan uteliaisuutta kutkutellen. Henkilöt ovat eläviä, nuori tyttö kypsymättömyydessään,
äiti tomeruudessaan, muut perheenjäsenet ja sivuhenkilöt tuomassa sopivasti muuta
maailmaa mukaan, Ihime-Irmelistä lähtien. Kaupan alan esimiestyöstäkin saatiin
esimerkkiä, tytön esimiehen tekstiviestien muodossa. Pienissä piireissä kuitenkin pysytään, maailmoja ei syleillä, vaan kyseessä on yhden perheen tarina ja kasvukertomus. Murreosuudet, joita etukäteen vähän vieroksuin, eivät olleet liian raskaita, vaan toivat mukavasti paikallisväriä ja uskottavuutta
Vaikka tarina ei ole hauska, kuivaa huumoriakin mahtuu mukaan, josta jää toiveikas tunne, että tässä ollaan vasta alussa. Latvalan tähänastisista kirjoista mielestäni paras; Välimatka on Arvostelukappaletta ja Paljastuskirjaa järeämpää tavaraa, mutta helppolukuinen ja viihdyttäväkin.
Taina Latvala: Välimatka. WSOY 2012.
Vaikka tarina ei ole hauska, kuivaa huumoriakin mahtuu mukaan, josta jää toiveikas tunne, että tässä ollaan vasta alussa. Latvalan tähänastisista kirjoista mielestäni paras; Välimatka on Arvostelukappaletta ja Paljastuskirjaa järeämpää tavaraa, mutta helppolukuinen ja viihdyttäväkin.
Taina Latvala: Välimatka. WSOY 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti