Elsa, Ellu ja pieni Emilia ovat kolmen sukupolven naiset,
joista jokainen kertoo… niin, oloistaan. Siitä miltä tuntuu, vaikkei
ymmärräkään miksi tai miksi juuri nyt. Tai mitä pitäisi tehdä, että olo olisi
parempi. Nimittäin nopeasti selviää, että heillä ei mene hyvin.
Ellu alkaa olla hukassa omassa elämässään. Avioliitto rakoilee,
kodin- ja lapsenhoito ovat retuperällä, työ tärkeänä virkanaisena sentään
hoituu, jotenkin. Vaikka kirja kertoo tarinaa jokaisen näkökulmasta
vuorotellen, mielsin Ellun päähenkilöksi, ehkä hänen aikuisen statuksensa
vuoksi tai siksi, että muiden naisten yhteys muodostuu hänen kauttaan ja siksi,
että hänen (olemassa)olonsa vaikuttaa muihin eniten, etenkin lapseen.
”Tässä on Ellu. Ellun Volvosta on tullut hikikoppi ja
rakennekynsien alla on multaa, ja viimeisimmästä sivistyneestä
valkoviinilasillisesta on aika tavalla aikaa. ---Tässä Ellu on, kaikessa
tärkeydessään, korkeastikoulutettu ja hyväpalkkainen kaupunkilais-Ellu,
seuranaan kuollut kissa ja muut maalliset asiat. Kaikki se, mistä Ellu niin
kiihkeästi tempoi itseään irti, tuijottaa häntä nyt suoraan silmiin.”
Lapsi heijastaa äidin tunteita, oloja; ehkä isoäidinkin.
Onko ongelmiin suhtautuminen periytyvää vai opittua? Lapsen tavoin Emilia
tietämättään ymmärtää, että kaikki ei ole hyvin ja alkaa oireilla, vaarallisestikin.
Myös Elsan olo muuttuu, hän joutuu kohtaamaan menneisyytensä:
”Mikään ei ole niin kuin on aina ollut. Tulee olo että koko
ajan joku huutaa ja silti on aivan hiljaista. Tulee olo ettei minulle enää tule
mitään toisenlaista kuin se mitä oli aina. Ja sen, mitä oli aina, on joku
vienyt minulta pois. Tulee olo, että olen kulkenut harhaan, kauan sitten, ja
ymmärrän sen vasta nyt.”
Tarinassa edetään kohti kulminaatiopistettä, jota lukija
alkaa suorastaan pelätä, kun synkkyys tiivistyy.
Mikä on tarinan opetus? Se, että kuka vain voi menettää hallinnan.
Se, että kasvatus ja lapsuus vaikuttavat koko elämän. Se, että ihminen - missä iässä tahansa - ei kestä
mitä tahansa. Ainakin nämä, kukin löytänee omansa. Vaikka teksti on eri-ikäisten kerrontaa,
jokaisen osalta se on hyvin uskottavaa. Elsa on jo iäkäs ja väsynyt, Emilia puhuu
kuten lapsi hyppelehtien asiasta toiseen, Ellu on keski-ikäinen, joka ei riitä
ja jonka mielenterveys horjuu. Aikuiset joutuvat kohtaamaan menneisyytensä,
eikä kohtaaminen ole iloinen. Lasku silmien sulkemisesta ja virheistä lankeaa
väistämättä maksettavaksi.
Olot ei ole iloinen tarina. Mutta vahva ja pitää otteensa. Kolmen sukupolven kertomus tuntui ensin
minustakin kalutulta aiheelta, kuten Lumiomena pohti, ja toi muistumia muun
muassa Helmi Kekkoseen Valintaan, jonka myös Maria mainitsi, mutta hienosti
Sanna Eeva löysi oman äänensä, joten vertailua ei tarvinnut jatkaa.
Kirjoittaja on taitava; luin samaan syssyyn myös hänen edellisensä, Maamorsiamen, ja sekin on hyvä, vaikka Oloja raakileempi. Rehellisyydessään Sanna Eeva toi mieleen Jussi Valtosen, nuoren ihmisen tuntojen kuvauksineen, Eevalla naisten, Valtosella miesten.
Kirjoittaja on taitava; luin samaan syssyyn myös hänen edellisensä, Maamorsiamen, ja sekin on hyvä, vaikka Oloja raakileempi. Rehellisyydessään Sanna Eeva toi mieleen Jussi Valtosen, nuoren ihmisen tuntojen kuvauksineen, Eevalla naisten, Valtosella miesten.
Sanna Eeva: Olot. Karisto 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti