keskiviikko 17. tammikuuta 2024

Aino Pajukangas: Suunnannäyttäjät

Tiesin tekijän aikaansaavaksi viestinnän ammattilaiseksi, mutta silti yllätyin: nyt Aino Pajukangas on kirjoittanut tietokirjan. Erittäin luonteva jatkumo hänen urallaan, totean heti perään. Aino on tehnyt viestintää ja konsultoinut siinä yrityksiä jo pitkään. Osuvalla kynällä, ideoillaan ja somellaan hän on koonnut vakaan seuraajajoukon ja vaikutuspiirin, jossa olen ilolla mukana. 

Kirja syntyi ajatuksesta pohtia ajatusjohtajuutta. Kovin bisnesmäinen termi, jonka hän onneksi vaihtoi suunnan näyttämiseen. Keitä ovat ne henkilöt, joita seuraamme laumana heidän asiantuntemuksensa ansiosta, ja ennen kaikkea, miten he ovat nousseet siihen asemaan? Henkilöksi, jota kysytään oman alansa asioissa mediaan ja tapahtumiin sanomaan painavan sanansa. Mikä luo luottamuksen ja miten suunnannäyttäjän asemaan pyrkivän kannattaisi toimia? 

Tätä kirjassa tutkitaan 20 haastattelun kautta. Haastatelluilla on someseuraajia 15 000:sta 23 miljoonaan per haastateltava, yleisimmin määrä liikkuu noin 30 000 - 40 000 seuraajassa. 

Haastateltujen lista on vaikuttava. Kirjo on laaja tradenomista elokuvaohjaajaan, siivoojasta psykoterapeuttiin, kirjailijasta ICT-asiantuntijaan, filosofista ravintoloitsijaan, rap-artistista asuntomyyjään, lääkäristä taiteilijaan. Onpa joukossa mukana ammattisomettajakin, samoin liikkeenjohdon konsultti. Kun hämmästelin kirjailijalle hienoa saalista, hän kertoi, ettei haastateltavia ollut vaikea saada mukaan: kun kyse on ammattiosaamisesta ja asiallisesta lähestymisestä, ihmiset ovat lähtökohtaisesti mielellään mukana ja esillä, onhan se nykyisin myös osa heidän työtään ja brändiään.

Älyttömän - tai pitäisikö tässä kohtaa sanoa älyllisen - kiinnostavaa! Nyt ei puhuta kohuista tai julkkistyrkyistä, vaan aidosti ammattilaisista, jotka ovat nousseet vaikuttajan asemaansa työnsä ja osaamisensa ansiosta. Eivät siksi, että he olisivat ensisijaisesti tavoitelleet somenäkyvyyttä tai kuuluisuutta, ehkä ammattisomettajaa lukuunottamatta (jolla on oma osaamisensa). Heillä on oikeasti tietoa ja sanottavaa, ja ihmiset ovat sen huomanneet. Mitä he kertovat kokemuksistaan suunnannäyttäjänä niin pahassa kuin hyvässä, se kiinnostaa. Haastatellut jakavat vinkkejä ja kokemuksia, joista uskon olevan monelle hyötyä. 

Sain tietoa ja koin myös ällistyksen hetkiä. Tiesitkö, että Suomen kansainvälisesti tunnetuin YouTube-kanava perustuu ideaan, jossa videolla puristetaan hydrauliikkapuristimella erilaisia esineitä? Lauri Vuohensillalla on noin 23 miljoonaa seuraajaa. En tiennyt.  

Yhdistävä tekijä osaamisen lisäksi ovat muutamat asiat, jotka vaikuttavat monen kohdalla toistuvan. Kuten sen painotus, että somessa (netissä ja muuallakin) on puhuttava tietoa, jolle on perusteet. Ei nopeita tarkistamattomia heittoja, ei väitteitä, joiden taustalle ei löydy faktaa. Kuulostaako kuivalta? Minusta ei, vaan luotettavalta ja yhdeltä suunnannäyttäjyyden aseman tärkeältä perusteelta.

Toisaalta kehotetaan myös olemaan oma itsensä ja tuomaan julki myös henkilökohtaista puolta, mutta erittäin harkitusti. Mielipiteitä saa vaihtaa tiedon kertyessä, mutta on tärkeää ottaa kantaa asioihin ja muistaa, ettei kaikkia voi miellyttää. Joku sanoo, että räväkkäkin mielipide on parempi kuin ei mielipidettä - ymmärrettävää erityisesti silloin, kun tavoite on mahdollisimman laaja lukijakunta, mutta on hyvä muistaa myös se, ettei tämä ole kaikkien tavoite, eikä raha. (Etenkin jälkimmäinen on kirjasomettajan helppo ymmärtää.) Kirjoittaja sanoo:

"Miksi osaajan sitten kannattaisi nähdä vaivaa tullakseen tunnetuksi, jos raha on epäolennaista? Tärkein syy on se, että tunnettu ihminen saa äänensä kuuluviin ja pystyy näin vaikuttamaan alaansa sekä koko yhteiskuntaan. Asiantuntijalla on velvollisuus käyttää asiantuntemustaan eikä pitää tietojaan piilossa. Some ja perinteinen media ovat merkittävä osa yhteiskuntaa: ne muokkaavat ihmisten käsityksiä eri asioista ja ihmisistä. Maailma ei muutu vaikenemalla."

Kirjan luvut ovat napakoita, nopeita ja sujuvia lukea. Faktat haastateltavasta (ammatti, koulutus, seuraajamäärät) sekä tämän vinkit (tämä on tosi kiinnostava osa!) lukijalle on esitetty silmäiltävissä laatikoissa luvun alussa ja lopussa: nämä helpottavat hahmottamista ja etsimistä paljon. Sisällysluettelo on myös kattava, samoin lähdelista haastateltujen tuotannosta. 

Ammattimaisesti rakennettu ja toteutettu tietokirja aiheesta, joka kiinnostaa minua niin henkilökohtaisesti kuin ammatillisesti. Kirja tuskin kestää aikaa sukupolvien ajan, sillä nykyisten vaikuttajien nimet jäävät unholaan nopeasti, ja niin somen kuin vaikuttajuuden käytännöt ja kriteerit muuttuvat vielä nopeammin.  

Mutta tähän hetkeen ja seuraaviin vuosiin se on mainio opas heille, jotka pohtivat asiantuntijuutensa esiintuomista somessa hyötyineen ja haittoineen, heitä konsultoiville sekä sosiaalisen median vaikutusta ja toimivuutta tarkkaileville. Ja tietenkin kaikille tiedonhaluisille ja muille ajan ilmiöistä uteliaille. Erityisen must-luettavaa someviestinnässä työkseen toimiville.  

Haastateltavat kirjan esitysjärjestyksessä: Jenni Puoliväli-Oksala, Emilia Kujala, Mona Bling, Dome Karukoski, Lauri Vuohensilta, Henri Alén, Petteri Järvinen, Jenni Rotonen, Sari Aalto, Katleena Kortesuo, Juha Hulmi, Martin Paasi, Mika D. Rubinovitsch, Anni Marttinen, Mikko Hyppönen, Andrei Koivumäki, Frank Martela, Karri Paleface Miettinen, Auri Kananen, Pauli Ohukainen. 

Aino Pajukangas: Suunnannäyttäjät. Into 2023. Kansi Emma Kyytsönen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti