tiistai 27. syyskuuta 2016

Timo Leppänen: Merkilliset nimet

Onko mitään vaikeampaa kuin keksiä tuotteelle tai palvelulle nimi? Olen osallistunut kymmeniin jos ei satoihin ideapalavereihin, joissa juuri oikeaa nimeä on haettu osallistujien tyhjinä kumisevista aivoista tuskalla ja vaivalla. Harvoin se syntyy äkillisenä oivalluksena: tämä se on!

Näinkin voi kyllä käydä. Ainakin Marimekko keksittiin tähän tapaan, keksijänä Armi Maria Ratia. Timo Leppänen on kerännyt sen ja noin sadan muun suomalaiselle tutun nimen syntytarinan yksiin kansin. Mukana on myös tunnettuja ulkomaisia nimiä, kaikki jaoteltuina väljästi toimialoittain.

Kirjasta saisi liudan hyviä pubivisakysymyksiä. Minkä tuotteen etiketissä on yksitoista latoa? Mistä matemaattisesta termistä tulee nimi Google ja mitä termi tarkoittaa? Miksi lehden nimi on Apu tai lenkin Sininen?

Etsin heti tutuimmat nimet ja entiset työpaikat. 1980-luvulla työuraani aloitellessani Nokiassa saimme pilotoida Helsingin Puhelinyhdistyksen käyttöön tarkoitettua mullistavaa ideaa, jonka nimi oli sähköposti ("Kuvittele, sun ei tarvi enää kopioida paperia ja jakaa jokaisen postilaatikkoon!"). Elisaksi sitä sanottiin. Tuttu nimi palasi vuosia myöhemmin yrityksen nimenä. MikroMikko oli maan yleisin tietokonemerkki vuosia, kunnes Fujitsu imaisi sen itseensä. Monet mainitut nimet löytyvät kirjasta. Hilpeää historiasukellusta!

Nimiä syntyy oikeastaan kolmella tavalla: mainitun uuden oivalluksen lisäksi siten, että yhdistellään nimiä tai niiden osia uudella tavalla - nimessä Ab Lukko Oy nerokkaasti. Tai sitten otetaan mainostoimisto hoitamaan nimiprojektia, jossa esitetään asiakkaan valittavaksi lista tietyillä kriteereillä "keksittyjä", mitään tarkoittamattomia nimiä, tyyliin Sonera.

Kirja tarjoaa paitsi infoa myös hauskaa knoppitietoa, kuten sen, että Kallen mätitahnan seitsenvuotiasta symbolipoikaa sanottiin koulussa Tuubiksi tai että Kettukarkeissa oli aluksi aivan oikeasti pihlajanmarjaa. Mukana ovat myös kuulut riitatapaukset Tokmannin ja Stockmannin taistelusta ja termin Hullut päivät käyttöoikeus.

Mitä olisin vielä kaivannut? Meitä hemmotellaan nykyisin niin hienoilla tietokirjoilla, että kuvaton kirja herättää kummastusta. Toisaalta pidän vähäeleisyydestä, enkä todellakaan olisi välittänyt nähdä logoja tai tuotteita kirjan kuvituksena. Selvä, ei tehdä taidetta, keskitytään tarinoihin. Kansi on kivan kosketeltava.

Nimistä kaipasin tietysti tuttua komeasti kalevalaisesti kalskahtavaa Lemminkäistä. Joka nimettiin ennen Suomen itsenäisyyttä, lähes sata vuotta aiemmin kuin myöhemmin muotiin tulleet Tapiolat ja Pohjolat. Myös Ruukin nimen historia olisi kiinnostanut, tosin päinvastaisesta syystä: olin pöyristynyt, kun Rautaruukki keksi lyhentää nimensä Ruukiksi ja otti sen käyttöön kysymättä nimen rekisteröineeltä pienemmältä yritykseltä, joka toivottavasti sai kunnon korvauksen. Näinkin voin nimen hankkia, koon ja rahan voimin. Entä Isis-niminen yritys? Tai komea Outokumpu? Ja mitä tekemistä Appelsiinilla on hedelmien kanssa? Mitä enemmän miettii, sitä enemmän tietoa kaipaisi: alan ymmärtää, että jossain on tekijän ollut pakko tehdä rajaus.

Jos mietit yritykselle nimeä, kannattaa kurkata viranomaisen ohjeet. Samalta sivulta pääset tutkimaan jo olemassaolevia yritysnimiä. Tai tsekkaamaan etunimestäsi, kuinka monta samannimistä sinua Suomesta löytyy ja minä vuosina nimesi on ollut suosituin.

Kenelle: Yritysmaailmasta, markkinoinnista, nimistä ja brändäyksestä kiinnostuneille, pubivisaan valmistautuville.

Muualla: Lukupinon Simo suosittelee kaltaisilleen nippelitiedon ystäville ja sanoo mainoslehtisten näyttäytyvän tämän jälkeen erilaisina.

Timo Leppänen: Merkilliset nimet. Tarinoita yritysten ja tuotteiden nimistä. SKS 2016. Kustantajan lukukappale.

10 kommenttia:

  1. Mukavan oloinen kirja, googlenimen kyllä kaikki matematiikkaa lukeneet tietänevät. Minusta Stockman ja Tokmani eivät toimi samalla asiakassegmentillä, itse asioin enemmän Tokmannissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eivät toimi, ainakaan ennen eivät toimineet, tosin nyt alkavat asiat sekoittua. Ja se on minusta yksi Stockmannin vaikeuksien syy. Tokmannillahan menee hyvin! Kirja on tosiaan kiinnostava, herättää kaikenlaista mietittävää.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Tiia&Tommi, kyllä on, jos on yritysmaailmasta kiinnostunut! Nimet ovat aika tunteita herättävä asia, vaikka ihan puhtaasti liiketoiminnasta puhutaan.

      Poista
  3. Kiinnostavan oloinen kirja. Nimet ovat tosi jänniä, mielleyhtymineen ja mielikuvineen. Oliko kirjassa mukana Postia/Itellaa? Postin nykytilasta voi olla montaa mieltä, ja yrityksen nimiseikkailu on siinä tarinassa yksi mielenkiintoinen sivujuonne. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastaus tuleekin tuossa alla. Ja on, kiinnostavaa. Tarina per nimi on kuitenkin hyvin lyhyt, mikä on hyvä muistaa: kovin perinpohjaisesti niitä ei tutkita, vaan rajausta on jouduttu tekemään tässäkin. Silti pääasiat varmasti käyvät ilmi.

      Poista
  4. Posti-Itella-Posti -tarina on kirjassa mukana.

    "Myös Ruukin nimen historia olisi kiinnostanut"
    >Kirjan sivuilla 395-399 kerrotaan seikkaperäisesti tarina Ruukin ja Rautaruukin nimien takana sekä Ruukki Groupin ja Rautaruukin oikeusjutuista. Kirjan kirjoittaja on haastatellut tätä varten mm. Ruukki Groupin Markku Kankaalaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anonyymi ja kiitos kommentista! Kyllä, Ruukista on tarina; valitettavasti en juuri nyt voi tarkistaa sen sisältöä, koska kirja vietiin käsistä lainaan heti! Sen muistan, että kysymys hoidettiin asiallisesti ja sopu löytyi. Mutta en voinut välttyä vaikutelmalta, että jos tämä isompi Ruukki olisi hoitanut asian ajoissa - eli ennen kuin päätti julkistaa vaihdoksen - olisi homma ollut vielä asiallisempi. Ikäviltä otsikoilta olisi vältytty ja juuri tuolta "iso vastaan pieni" -vaikutelmalta.

      Poista
  5. Tämähän on ihan pakko käydä laittamassa varaukseen! En ehkä kokonaan lue läpi, mutta kiinnostavimmat kohdat ainakin. Jos niitä nyt pystyy erittelemään 😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri noin tätä kannattaakin lukea, Jane, kiinnostavimmat kohdat läpi käymällä. Myöhemmin sitten ehkä lisääkin, kun asia alkaa innostaa enemmän ja enemmän.

      Poista