Valo on mies, joka ideoi mahtavat ympäristötaideteokset,
pyramidit, eri maihin ja maanosiin, jotka hän on määritellyt itse uudestaan.
Samoin hän on miettinyt peruselementit, joita hän käyttää pyramidien
”rakennusaineina”, teemoina. Prahaan tehdään pyramidi tulesta, Reykjavikiin
vedestä, Bergeniin lumesta, Helsinkiin jäästä, Avignoniin
ilmasta, Krakovaan maasta, Santiago de Compostelaan valosta… Jokainen kertoo
omaa tarinaansa elementin roolista ihmisen historiassa. Brysselin rakennusaine, savu,
vertautui vanhaan tapaan laskea kylän taloja, ”savuja”, ja kuvaa siten
taloudellista aktiivisuutta ja vaurauden kasvua. Bolognan pyramidi
symboloi pysyvyyttä ja se louhittaan syvälle kallioon, ja niin edelleen. Reykjavikia kuvataan paikoista eniten, koska siellä tapahtuu käänteitä.
Kirjassa on miehekkään insinöörimäinen ote, maantiedettä, rakenteita ja rakentamista selvitetään, pyramidista on jopa kaaviopiirros. Valo on paitsi
luova ideoija ja taiteilija, myös tehokas projektinjohtaja, joka onnistuu saamaan hullulle hankkeelleen kaupungeilta rahoituksen. Hän palkkaa pulaisikseen Sillan ja Martin, joiden kanssa kierretään maailmaa, ja kun
pyramidit on tehty, on pian aika alkaa purkaa niitä. Bolognaa lukuun
ottamatta jokaisen on tarkoitus olla vain määräaikainen. Kuten aina,
suunnitelmiin tulee muutoksia. Valo sairastuu, kuolemanvakavasti. Silla hoitaa
asioita hänen puolestaan - ja omasta puolestaan.
Kertojana on välillä Valo itse, välillä nimetön
kertoja tai Silla, joka nousee keskiöön.
"En muista enää mitä Valo sanoi mutta jotakin tärkeää. Joskus muistaa vain sanomisen hetken mutta ei mitä on sanottu.” Niin, se rakkaustarina, se ei ole kovin kaunis, vaikka tuo muutamia hyviä hetkiä. Silla saa siitä kuitenkin paljon.
"En muista enää mitä Valo sanoi mutta jotakin tärkeää. Joskus muistaa vain sanomisen hetken mutta ei mitä on sanottu.” Niin, se rakkaustarina, se ei ole kovin kaunis, vaikka tuo muutamia hyviä hetkiä. Silla saa siitä kuitenkin paljon.
Tarina on erikoinen, kuin uni - henkilöt ovat yksiulotteisia,
olemassa vain tässä tarinassa - silti kummallisen kiehtova. Unta muistuttavat
myös ajoittainen toisto ja oudot yksityiskohdat. Loppuosan laivamatka tuntui kyllä
jo jankkaukselta. Kirjan nimi on minusta
(myynti-)tarkoitushakuisesti liiankin kummallinen, vaikka termi selitetään; se on nuotio tai kokko, joita Pohjanmaalla poltetaan.
Koko kirja tihkuu symboliikkaa. Valo sairastuu, pysyväksi
tarkoitettu hajotetaan, rakkaus häviää ennen kuin ehtii kasvaa… Taide sokaisee
hetkeksi silmät, tuo tarkoituksen elämään, mutta myös suurin ja pysyvin
monumentti hajotetaan. Onko kaikki lopulta vain väliaikaista? Onko mikään
pysyvää?
Ja miksi Martti lähti loukkaantuneena pois kesken projektin?
Ehkä syy löytyisi aiemmasta kirjasta. Sen verran uteliaisuus heräsi,
että luulen lukevani senkin. Jalonen on monipuolinen kirjoittaja, joten jos on
pitänyt Poikakirjasta, tämä voi aivan erilaisena olla yllätys.
Kirjan on lukenut myös Päkä.
Olli Jalonen: Karatolla. Otava 2012.